
Ud og hjem igen
Søndag d. 27. september kl. 19.30 – Skt. Andreas Kirke
Hvordan hænger kirketonearter sammen med moderne jazz?
Hvorfor har et amen-korsvar i kirken præget det harmoniske grundlag for bluesmusikken? Hvordan revolutionerede genopdagelsen af orgelpunktet det harmoniske grundlag for jazzmusikken i 1960’erne?
Slægtskabet og den musikalske arv mellem jazzen og kirkemusikken er tydeligt. Denne arv går igen i både den traditionelle og den moderne jazz – ikke blot som historiske fænomener, men som levende principper, der har formet jazzens melodik og harmonik og siden sat spor i en bredere rytmisk musiktradition. I de seneste årtier har påvirkningen også bevæget sig den anden vej, idet komponister i stigende grad har ladet den rytmiske musik inspirere ny musik til gudstjenestebrug.
I koncerten udfoldes disse forbindelser i et format, hvor korte perspektiveringer veksler med musikalske eksempler – med både nyskrevet og velkendt jazz på programmet. Musikken leveres af tre erfarne og sammenspillede jazzmusikere, som med improvisationen som omdrejningspunkt udforsker spændingsfeltet mellem tradition og fornyelse. Koncerten tegner således et musikalsk portræt af en arv, der fortsat er i bevægelse og rækker fra kirkerum til samtidens rytmiske musik.
Medvirkende
Thomas Sejthen – Prisvindende og meget efterspurgt dansk jazzbassist og komponist. Leder egen trio (Thomas Sejthen Trio) og desuden fast medlem af bl.a. Uffe Steen Trio.
Jakob Sørensen – Prisvindende dansk trompetist (bl.a.Årets nye dansk jazznavn 2017) og komponist. Komponist og leder af Jakob Sørensen Bagland og fast medlem af “Aarhus Jazz Orchestra”.
Malthe Mølle Nørgaard – Pianist og komponist samt organist i Sankt Andreas Kirke. Underviser i musikteori, komposition, hørelære og klaver ved Det Jyske Musikkonservatorium og fast bandmedlem hos bl.a. Kajsa Vala.






